OMTALER OG ANMELDELSER

Alla & Klaveret, Flammernes bytte

Flammernes bytte (2021)

Omtale af bogen

Lektørudtalelse fra DBC:

“Det er virkelig interessant og spændende læsning … Roman for læsere af spændende slægts- og skæbnehistorier.”

Danielle H, SAXO:

“Flammernes Bytte er 2.bind i trilogien om Tragedien på Balkan. Udover, at det er en fremragende fortælling, så er jeg i den grad blevet overrasket over- og beriget med en del af verdenshistorien, som jeg absolut ikke var bekendt med. Når man tænker på, hvor geografisk “tæt på” Balkan er – så er det meget lidt vi lærer om deres kultur og udvikling igennem 1. og 2.verdenskrig! Men så er det jo heldigt, at man kan blive klogere igennem denne slægtsroman. Jeg var meget begejstret for persongalleriet og deres individuelle oplevelser og point of view igennem krigen … Jeg synes 1.bind “Alla og klaveret” var rigtig god – men jeg synes om muligt endnu bedre om “Flammernes bytte” – og det er lige før, at jeg holder vejret helt indtil 3.bind udkommer!!”en fremragende fortælling”

Tine M, Saxo:

"Fabelagtig og vedkommende roman om livet på Balkan op til og under 2. verdenskrig. Storpolitik, verdenshistorie og menneskeskæbner flettes elegant sammen. Anbefales varmt!"

Cats, books & coffee:

“Man efterlades med en god forståelse for de enkelte karaktereres handlemønstre og motiver, også der hvor det splitter mangeårige venner der vælger forskellige sider i krigen. Her er det specielt interessant at læse om, hvordan mennesker mod deres vilje blev tvunget til at kæmpe på tysk side, både i 1. og 2. verdenskrig. Morten har formået at skildre en kompliceret og revolutionerede periode af historien på en medrivende og tankevækkende måde. Det er skræmmende, at vi i dag stadigvæk ikke er nået til det punkt hvor religiøse retninger kan leve side om side.”

Sofie K, SAXO:

“Fabelagtig og vedkommende roman om livet på Balkan op til og under 2. verdenskrig. Storpolitik, verdenshistorie og menneskeskæbner flettes elegant sammen. Anbefales varmt!”

Maria B, SAXO

“Fantastisk spændende og medrivende fortælling om livet før og under 2. verdenskrig, set gennem øjnene af en familie fra Jugoslavien. Det er en vinkel, jeg i hvert fald ikke har oplevet krigen fra før, og det var en berigende oplevelse. Slægtshistorien – og sammenhængen med 1. bind, som jeg også elskede – er gribende, og gør romanen til meget mere end en krigshistorie. Den får min varmeste anbefaling. Læs læs læs. ”

Lasse C, SAXO:

“Fremragende bog om livet før og under anden verdenskrig på Balkan ”

Claudia L, SAXO:

“Flammernes bytte er et drama, der foregår i Jugoslavien før og under Anden Verdenskrig. I 1941 invaderer tyske tropper landet med katastrofale følger. vi oplever begivenhederne gennem en sammenbragt familie: Max og Marija med i alt fire børn, der vælger forskellige veje i livet. Krigen er på alle måder forfærdelig, men hvis man er begejstret for Anden Verdenskrig, så er det meget spændende læsning om en vinkel på krigen, som ikke er så belyst herhjemme. Stor ros til forfatteren for det omfattende researcharbejde, der ligger til grund for denne roman.”

Drazenko Banjak (personlig besked)

'Hej Morten

Jeg har med stor glade lyttet til dine to lydbøger om Lermontov - Tsirkul familier, der er  indlæst på en fantastik måde af Heidi Keller. Stor ros til hendes empatievne.

Stor ros til dig og ikke mindst for din (historiske) research om begivenheder på Balkan. Bogen Flammernes bytte ramte mig følsesmæssgit. Du rammer jo, især igennem Maria’s perspektiv, så præcis betydning af begrebet “jugoslav”, som jeg selv er vokset op med. Jeg er personlig glad for afsnittet, der finder sted i min fødeby Mostar😊.  Og en lille rettelse?! Mostar er befriet den 14. februar. Jeg har personligt deltaget i så mange fejringer i min skoletid i Mostar på denne dato.

Smukt afslutning på den anden bog, hvor alle nationaliteter mødes omkring bordet med drømme om Jugoslavien. Jeg glæder mig rigtig meget til den tredje bog.'

Line R, Mofibo:

'Bogen giver et spændende blik ind i nyere europæisk historie fortalt gennem en families fortælling. Velresearchet. Rigtig god oplæser (Heidi Keller)'

Ulla Rasmussen, Mofibo:

'Godt skrevet bog om menneskers skæbne under en krig uden at det bliver gjort rosenrødt. Hvordan skæbner hænger sammen.'

Bogen omtales af andre på Mofibo som page-turner, informativ og tankevækkende og får 4,4 i samlet bedømmelse.

Alla og klaveret (2018)

Omtale af bogen

Lotte E:

"Medrivende, velskrevet og tankevækkende fortælling om en families kampe før og under den russiske revolution."

Line H 39:

"Alla og klaveret” er en slægtsroman om familien Lermontov-Tsirkul og specielt om Alla, en glad ung pige, der drømmer om en tilværelse som pianist. Men Allas liv skal ikke blive på musikkens vej, da hun er så uheldig at stifte bekendtskab med Ivan. Vi følger Alla gennem 12 år, og får et fint indblik i livet i Ukraine og Krim med krigens og oprørets grimme følger. Allas liv tegner familielivet og byboernes udfordringer, mens Allas brødre og deres soldaterliv tegner krigsbilledet/oprørsbilledet på slagmarken, og det gør forfatteren rigtig fint. Dog er der visse steder, hvor jeg synes, at sproget ikke harmonerer med årstallet. Det virker for moderne. Ligeledes er der steder, hvor beskrivelserne skygger for en fremadskridende handling. Personernes liv er dog så medrivende, at jeg ser frem til de næste bøger. Det er helt tydeligt, at forfatteren har researchet rigtig meget, og det glæder mig. Lige nu læser jeg en dokumentarbog om Ukraine og Krim og de to bøger harmonerer fint."

Troels K:

"Alla og Klaveret - Den russiske tragedie 1912 til 1924" af Morten Kvistgaard er inspireret af virkelige begivenheder og mennesker, hvis dramatiske skæbne afspejler Rusland og Balkans nyere historie. Det vigtigste for mig, når jeg læser en bog er, at den påvirker mit følelsesregister. Jeg behøver ikke nødvendigvis blive glad af at læse en bog. Nogle af de bedste bøger jeg har læst, er gjort med sorg eller arrigskab over handlingens udvikling. For mig er god litteratur derfor litteratur, som har en emotionel indvirkning på mig, hvilket gør, at jeg ikke kan slippe den igen. Jeg blev færdig med bogen i nat klokken 00:36. Efter at have ligget i sengen med tankerne i datidens Rusland/Sovjetunionen kiggede jeg på min telefon og fandt til min overraskelse ud af, at klokken var 02:25. Jeg kunne simpelthen ikke fjerne bogen fra mine tanker og overgive mig til søvnen. Hvornår jeg sov ved jeg ikke, men jeg var meget træt i morges. Bogen er en slægtsroman og første del af en planlagt trilogi om den russiske kvinde Alla Mihailova Lermontov og hendes familie. Som årstallene i bogens titel også indikerer, så foregår handlingen i Ruslands vel nok mest turbulente og tragiske periode, med verdenskrig og revolutioner samt borgerkrig og hungersnød. Vi følger i bogen den klaverglade russiske pige Alla og hendes velhavende families liv, som kæmper for at finde sig til rette i et foranderligt Rusland. Begge hendes brødre, Vladislav og Andrei er en del af den russiske zars hær og involveret i henholdsvis verdenskrigen og borgerkrigen. Hendes far Mihail er direktør på en vodkafabrik i Tjernobyl og hendes mor er den meget kristne husmor Maria. Bogens omdrejningspunkt er ikke så meget de historiske begivenheder, men derimod hvordan disse tragiske begivenheder, som krig og et senere kommunistisk styre påvirker en højerestående russisk families liv og dagligdag. Morten Kvistgaard har i denne bog skrevet en fremragende roman, som giver et autentisk og troværdigt indblik i, hvordan forholdene, vilkårene og situationen har været for flere lag af samfundet i denne tragiske tidsperiode i Ruslands historie. Dette gør han med levende, dynamiske og ikke mindst troværdige karakterer, som man kommer til enten at holde af og ønsker alt det bedste eller hade langt væk og ønsker begravet levende. Samtidig formår den gode Kvistgaard også at skabe et nærværende miljø gennem sine landskabsbeskrivelser og arkitektoniske beskrivelser af diverse bygninger, som får en til at føle sig som en del af begivenhederne. Jeg vil ikke skrive så meget mere end, at dette er en bog man ikke bør snyde sig selv for og blandt mine bedste læseoplevelser i 2018 indtil nu. Jeg venter i spænding på mere herfra og herom."

Marlis D:

"En medrivende og hjertegribende historisk roman, hvor fakta, viden og visdom levendegøres gennem en fantastisk fortælling. Personer og relationer fremstår klart og indføleligt såvel med det gode som med det onde. Og man bliver klog på ondskab. Hvordan mange års ydmygelser, sult og nød og alt for store forskelle på rig og fattig befordrer misundelse, had og hævnlyst. Hvordan selv den smukkeste utopi/ideologi kan misbruges, når sådanne ophobede følelser slippes løs i en kontext, hvor der er alt for langt mellem det enkelte menneskes fundamentale behov og den samfundsmæssige strukturering. Kulturhistoriske og politiske forhold i Rusland, Ukraine og på Krim flyder ind i én båret af spænding og velskrevenhed. Det kan kun gå for langsomt med de næste bind af trilogien, for således at blive klogere på baggrunden for mange nutidige konflikter i Ukraine og på Balkan. Og selvfølgelig også for at finde ud af, hvad der sker med de mennesker, som lever i romanen."

Danielle H:

"Alla og Klaveret er en fremragende historisk roman, som belyser et stykke verdenshistorie fra en geografisk vinkel, som vi i Danmark sjældent hører noget om. Den russiske tragedie er i særdeleshed værd at kende til, og længe efter man har lagt bogen fra sig, hjemsøges man stadig af Alla og hendes brødre og de skæbnesvangre situationer de bliver sat i. Familien er omdrejningspunktet, men hvem vælger man når der skal kæmpes mod både ydre og indre fjender?! Sproget bærer til tider præg af, at her er tale om en debutroman, til gengæld er der åbenlyst gjort et kæmpe stykke historisk research, hvilket gør fortællingen levende, autentisk og nærværende. Personligt er jeg meget begejstret over, at dette blot er første bind i en trilogi, og ser frem til at blive ført videre i historien!"

Morten H:

"Morten Kvistgaard’s debutroman om Alla og hendes familie i tiden før, under og efter den Russiske Revolution er interessant på flere planer og fortjener bestemt at komme ud til en bred læserkreds. Den er interessant fordi foregår i en periode, der definerede udviklingen i Central og Østeuropa helt frem til i dag. Bogen er velresearchet og giver en troværdig beskrivelse af et Rusland i opløsning i zarens sidste dage under Første Verdenskrig og senere under og efter revolutionen. Romanen er også interessant på det personlige plan om Alla og resten af familien Lermontov-Tsirkul, der i udgangspunktet er en borgerlig og zar tro familie, hvor familieoverhovedet, Mihail Lermontov, i modsætning af de fleste af zarens støtter havde indset nødvendigheden af de strukturelle reformer, der kom alt for sent. Bogen bekræfter endnu engang, hvor lidt værdi det enkelte menneskeliv kan have. Alla’s tur i historiens rutchebane er spændende og vel fortalt. Jeg vil glæde mig til at læse anden og tredje bog af den planlagte trilogi."

Kirsten H:

"Intens og gribende historie om det tilfældige møde mellem en ung kvinde og en morder, der får fatale konsekvenser for en hel slægt. Et barskt historisk familiedrama til tonerne af Rachmaninov.

Helle T:

"Medrivende slægtsroman, hvor kulissen er Ruslands og Balkans nyere historie. Researchen er fænomenal, og romanen handler om virkelige mennesker og deres kamp for ære og overlevelse. Da jeg havde læst sidste side, følte jeg mig endnu engang privilegeret over at leve i Danmark, i 2018. Og jeg følte mig beriget af en god bog, jeg klart vil anbefale. "

Ninna Rydbjerg (personlig besked):

’Kære Morten
Jeg har siden udgivelsen af din bog haft den liggende og ventet. Andre årsager har gjort, at det først er nu, det har været muligt for mig at læse den. I går læste jeg de sidste sider... og waaauuw sikken indre visuel og for mig følelsesmæssig rejse jeg har været på, i din varme, smukke, meget barske og rørende fortælling. Dit billedsprog er for mig meget livagtigt og personernes karakter levende beskrevet i forhold til de vilkår de blev budt og levede under, på det tidspunkt i verdenshistoriens voldsomme magtkampe og overgreb på befolkningen i Rusland. Jeg vil glæde mig rigtig meget til din fortsættelse af slægtsromanen.’

Inge Christensen (personlig besked):

’Har lige læst din fine spændende og historisk oplysende bog, og har lyst til at skrive, at jeg ser frem til en fortsættelse.’

Mediernes anmeldelser af bogen:

Kristina fra Readersworld.dk: 'Jeg nød at læse om Alla og hendes familie. Bogen er god, olysende og interessant. Det en god historie om virkelige mennesker og deres kamp for livet. Bogen gav mig lyst til at læse mere om Ruslands meget komplekse historie'. Se hele anmeldelsen her.

Medrivende og tankevækkende!

♥︎♥︎♥︎♥︎ Cats, books and coffee (klik på linket og læs hele anmeldelsen)

Tankevækkende!